De levenscyclus van softwareapplicaties
Softwareapplicaties zijn onontbeerlijk voor de uitvoering van primaire processen bij bedrijven. Of het nu gaat om maatwerk of een standaardpakketimplementatie, voor de meeste bedrijven is ontwikkelen van software en implementeren van softwarepakketten geen kernactiviteit. Bedrijven besteden daarom steeds vaker applicatieontwikkeling uit of laten dit in huis uitvoeren door een team van (ingehuurde) IT-professionals. Tijdens deze periode is alle expertise binnen handbereik: vragen worden vlot beantwoord, testbevindingen worden direct geanalyseerd en opgelost, en wijzigingen kunnen snel en correct worden doorgevoerd.
Anders is het wanneer de applicatie is opgeleverd en live gaat. Het oorspronkelijke bouw- of implementatieteam is in deze fase doorgaans een stuk kleiner en niet alle expertise is direct voorhanden. Gedurende de nazorgfase, die doorgaans bedoeld is voor het verhelpen van kinderziektes, kan nog over de kennis van een deel van het team worden beschikt. Omdat slechts een beperkt deel van het team over is, dienen in de nazorgfase goede afspraken te worden gemaakt over beschikbaarheid en reactietijden.
Eenmaal in productie en naarmate de tijd vordert wordt het steeds moeilijker om de leden van het oorspronkelijke bouwteam in te schakelen want die werken inmiddels aan andere opdrachten en zijn simpelweg niet meer beschikbaar. Initieel kan kennisoverdracht hebben plaatsgehad, maar naarmate de tijd vordert ebt de kennis weg. Het op peil houden van de kennis wordt problematisch, zowel bij de leverancier van de applicatie maar ook bij de klant als gebruiker van de applicatie. Het aanhouden van het oorspronkelijke bouwteam is een comfortabel streven, maar niet kostenefficiƫnt en in de praktijk niet uitvoerbaar.
Skillsgroup onderkent de problemen van de verschillende fasen. Onze aanpak is gericht op het adequaat kunnen uitvoeren van applicatieonderhoud.